elinfajersson

Direktlänk till inlägg 25 november 2013

FL berättelse!

Av Elin fajersson - 25 november 2013 16:20

Tänkte ta och berätta lite om min förlossning!

allt började på tisdagen den 19 november, jag var hemma hos emma när jag märkte att min slem propp gick, Ja äntligen tänkte jag, men visste endå att det är många som går flera dagar ibland veckor efter att den gått, så jag tänkte absolut inte på att det var dags samma dag.

när jag väl var hemma gjorde jag i ordning lite hallonblads te och skulle sätta mig i soffan när jag då kände något som typ sprack till där nere kände typ som om någon tog en vattenballong och stack hål med den med en nål, efter det kom det en massa vatten och jag rusade upp ur soffan och tittade på simon och skrek att vattnet gick precis.

och då var klockan 8 på kvällen. så jag ringde in till förlossningen och berättade vad som hänt, och dom frågade om jag haft täta sammandragningar å känningar, nej svarade jag då, har inte käns något alls!

men dom sa då att jag skulle ta det lungt och äta lite och sen komma upp för en undersökning, alltså ingen stress. 

när jag sedan lagt på luren tyckte jag mig redan känna av ryggvärk och en svag mens smärta, men tänkte att det var säkert inbillning nu eftersom vattnet gått,satt på toaletten hela tiden medans simon fick packa ihop bb väskan och under tiden så kom mina värkar igång ordentligt, värken i ryggen började bli ganska outhärdig och kände att det var dax att åka in NU! 

22.10 kom vi in till förlossningen där en uska mötte upp oss och hon såg direkt att mina värkar var smärtsamma och jag hade svårt att hålla tillbaka att jag hade ont!

hon visade oss rummet där jag skulle få på ctg kurvan där låg jag med den på först i 25 min för dom skulle mäta hur täta mina sammandragningarna var.

 


Jag kände sen hur jag började frysa ganska mycet och dom erbjöd mig att ta en varm dusch vilket jag då gjorde, simon han hjälpte mig att spruta vatten på min ländrygg och nedre delen av magen när mina värkar kom, vilket underlättade mycket i början,

Men efter ett tag så kände jag att allt blev mer smärtsamt och jag orkade inte sitta längre, och bad simon ringa på personal, och jag bad då om att gå påbörja med lite lustgas klockan var då 23.40

jag la mig igen i sängen och blev undersökt och var då öppen 4-5 cm, och dom sa att det garanterat skulle bli bebis i natt/morgon bitti någon gång.

När klockan var 00.25 hade jag väldigt täta sammandragningar och bad då om att få en EDA satt, dom ringde narkosläkaren och efter 1 timme så var läkaren på plats,Han ville då att min bm skulle undersöka mig igen eftersom jag öppnat mig snabbt, jag var då öppen 8 cm redan och dom diskuterar om det hinns med att få en eda satt, och jag sa då att jag vill ha den. han förebereder allt och ber mig sätta mig upp för att jag skulle få lokalbedövningen där EDAN skulle sättas, sagt och gjort jag fick bedövningen, efter det kommer vi inte längre, mina krystvärkar kommer och vi får avbryta edan.

vi testar lite olika ställningar, för att bli undersökt igen och då är jag redan fullt öppen, jag ligger nu på sidan för att huvudet snabbare ska komma ner, och detta var väldigt smärtsamt, och jag tyckte inte att lustgasen inte hade någon effekt alls på mig, jag låg nu bara och väntade in huvudet att det skulle komma ner, vilket kändes som en evighet och jag hade krystvärkar under hela tiden, och som alla har sagt så kände jag varje värk som att man skulle "skita" ner sig haha. väldigt obehagligt.

mina sammandragningar var väldigt långa och nu helt plötsligt var det dax att krysta på, simon stog och stöttade och höll mig i handen så jag kunde krysta och även min kudde drog han upp så min haka kom mot bröstet, vilket underlättade allt mycket, han var jätte bra stöd och skulle inte klarat detta utan han.

jag tyckte allt tog en evighet, men tillslut så sa bm att nu ser jag ett huvud och en massa hår, vilken lättnad snart kommer tyra till världen tänkte jag.

dom sa då att nästa krystvärk kommer hon jag tog lite lustgas för att invänta värken, och tryckte sen på,02.40 där kom hon ut! helt underbart fin och ett skrik som kunde väcka hela sjukhuset:)

dom tog testerna snabbt och sen fick jag upp henne på mitt bröst och tårarna bara sprutade av lycka och glädje, Aldrig kännt en sån lycka i hela mitt liv, all smärta var som bortblåst, och jag hörde simon säga grattis älskling nu är du mamma<3

sen efterarbetet gjorde dom snabbt medans jag höll min fina som direkt öppnade sina ögon och låg och letade efter bröstet.Bilden  nedaför tog simon när jag fick upp henne på mitt bröst för första gången LYCKA! 

 


Sen var det dags att amma efter att undersökningen var klar, och hon letade direkt efter mitt bröst, och hon låg och gottade i sig råmjölken i 80 min liggandes, och 20 min sittandes. hungrig unge:)

Sen kom uskan in och frågade om vi var redo för lite att äta då kom den omtalade "frukosten" som vi båda avnjut jag i sängen med tyra på mitt bröst och simon vid sidan om mig. 

 



Efter vi ätit så var det dax för mig att hoppa in i duschen och packa ihop för att komma till BB, medans jag duschade så satt simon och höll tyra för första gången, Stolt pappa till detta lilla underverket:)

 

Jag tyckte att min förlossning var bra och det finns inget direkt att klaga på, det skulle dock underlättat väldigt mycket om jag skulle hunnit med att få edan satt, men allt tog 4h 40min allt som allt så det kunde inte bli bättre, är väldigt glad att jag klarade mig såpass bra med allt! Hon föddes i vecka 37+6, och vägde 3620 g och var 52 cm lång!

Och det bästa av allt är att jag kan återuppleva allt igen för simon han filmade hela händelseförloppet!:) 



 
 
Nina

Nina

25 november 2013 19:31

Grattis till lilla Tyra , vilken sötnos :) har följt dig och är så roligt att få följa dig.. Vilken fin berättelse och vad fort allt gick,så skönt :) hoppas man själv får lika fin förlossning.. :) så roligt.. Man glädjas av andras lycka :)

http://Seeyaaa.bloggplatsen.se

Elin fajersson

25 november 2013 20:29

Tack så hemskt mycket!:)Ja allt har gått så bra och det är jag glad över:)

 
sofie

sofie

6 februari 2014 00:27

massa grattis

gud du hade en drömförlossning verkligen!

http://framtidstro.bloggplatsen.se

Elin fajersson

6 februari 2014 08:38

Tack så mycket:) ja jag hade nog det !:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin fajersson - 2 juli 2016 02:10

Har flyttat bloggen! ? nouw.com/elinfajersson

Kod

Av Elin fajersson - 2 juli 2016 00:25

3807866004

Av Elin fajersson - 30 juni 2016 09:44

Av Elin fajersson - 28 juni 2016 18:27

Vi har haft en helt fullspäckad helg i fredags så var det midsommarafton och Emma med familj kom hit och firade med god mat och kubb:) väldig mysig dag! Sen på lördagen så skulle jag firas, många kunde inte komma men inte så konstigt med tanke på d...

Av Elin fajersson - 24 juni 2016 23:05

Haft en mysig dag med god midsommarmat och tårta,jordgubbar å glass å massa annat gott, känns som man har ätit hela dagen haha! Spelade lite kubb gjorde vi åxå:) Det har varit alldeles för varmt idag asså fy fasiken asså knappt man kan vara ute! Me...

Presentation


Elin här 😃 är 25 år och fick min dotter Tyra november 2013 och har nu köpt hus med min sambo Simon så häng med här och läs om allt ifrån barn till renovering av vårt hus och min vardag i massa bilder✌️😘

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards